Categorieen
Auteur

AI. Je kunt er deze jaren niet omheen. Even wat aan ChatGPT vragen. Je collega die trots laat zien wat hij heeft gemaakt met Nano Banana. Weer een app die geupdate wil worden, omdat er allemaal nieuwe AI functionaliteiten zijn. Het is haast niet meer bij te houden. De adoptie van AI is dan ook in korte tijd explosief gestegen
Ook het zoekgedrag is enorm veranderd. Waar we voorheen ‘googelden’, gebruikt nu al 35 procent van de jongeren (Gen Z - 13-28 jarigen) AI om te zoeken of zich te laten informeren. Bij Unison zien we deze verschuivingen ook direct terug in de data. Terwijl het verkeer vanuit tools als ChatGPT bij sommige klanten per kwartaal verdubbelt, neemt verkeer vanuit traditionele zoekopdrachten af. En verwacht wordt, volgens Semrush, dat komend jaar het zoekgedrag dan ook met 25 procent afneemt. Dit voelt voor velen als een ‘gold rush’: spannend, maar ook onzeker.
Wat betekent dit voor jouw campagnes en onze samenwerking? Vervangt AI ons werk? Het korte antwoord is: nee. Het verandert wel hoe we werken.
Visie: Mens en machine in balans
Na de eerste hype-curve is duidelijk geworden dat AI ons niet vervangt, maar onderdeel wordt in de menselijke processen. Wij gebruiken AI om ons te versterken en processen te versnellen, niet om ons te vervangen. Als een soort van co-piloot. Het stelt ons in staat om sneller data te analyseren en processen te automatiseren, maar wij zitten achter het stuur.
Net zoals Unison een verlengstuk is voor jouw organisatie, is AI een verlengstuk van ons team. Wij bepalen de route, AI biedt de suggesties, maar wij kiezen de weg.
Transparant over AI
We geloven dat het belangrijk is om duidelijkheid te geven over wanneer en op welke manier er gebruik is gemaakt van AI. Daarom laten we je als klant weten wanneer en welke AI-tools we inzetten. We leggen je daarnaast ook uit waarom we het gebruiken. Bijvoorbeeld voor data-analyse, conceptontwikkeling, efficientie of betere verdeling van je budget.
Om transparant te zijn over hoe we AI inzetten voor jouw groei, maken we onderscheid tussen twee vormen van AI:
- Generative AI (Creatie): Tools zoals ChatGPT en Google’s Nano Banana helpen ons bij het creëren van tekst en beeld. Echter, de output van deze tools is vaak generiek, vlak en 'zielloos'. Daarom krijgt elke vorm van AI-output bij ons een verplichte ‘menselijke touch’. Wij voegen de emotie, merkidentiteit en creativiteit toe die een algoritme mist.
- Predictive AI (Campagnes): Denk hierbij aan slimme algoritmes in Google Ads (Performance en AI Max) of Meta (Advantage+, Andromeda). Een voorspellend algoritme kiest van nature de weg van de minste weerstand: het makkelijkste resultaat, niet per se de beste klant. Wij moeten deze AI dus pro-actief sturen; bijvoorbeeld door bestaande klanten uit te sluiten; om te zorgen dat het algoritme zorgt voor nieuwe groei in plaats van makkelijke conversies.
Een nieuwe werkwijze
De opkomst van AI zorgt niet alleen voor nieuwe tools, maar ook tot nieuwe inzichten en mogelijkheden.
- Doelgroepen in kaart: Waar eerder op basis van aannames op verschillende doelgroepen kon worden getarget, kan er nu worden gebouwd op echte data. Een campagne begint nu niet met een gok, maar met inzicht. We zetten 'Deep Research' in om een ijzersterk fundament te leggen voor jouw merk. Door data te verzamelen van plekken waar jouw klanten écht praten; zoals reviews op Amazon/Bol, Reddit-threads en forumdiscussies; krijgen we inzicht in pijnpunten en motivaties van jouw doelgroep.
- Repetitieve taken slim automatiseren: Taken die vroeger veel tijd kostten, worden nu efficiënter geautomatiseerd. Dit geeft ons de ruimte om ons te richten op wat echt telt: de online groei en strategie van jouw organisatie.
- Van zoekresultaat naar aanbeveling: We maken er werk van om je als bedrijf ook vindbaar te maken in AI-tools als ChatGPT en Gemini. Waar traditionele SEO draait om bovenaan staan in de zoekresultaten, draait AI-vindbaarheid (AEO of GEO) om autoriteit. Wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf niet alleen 'gezien' wordt door Google, maar ook 'begrepen' wordt door AI. Zodat wanneer een klant vraagt om een expert in jouw vakgebied, de AI jouw bedrijf als antwoord geeft.
Kortom
Wij geloven dat we als Unison bij en voorop moeten lopen. Terwijl veel bedrijven nog worstelen met de basis van AI tools, zorgen wij dat we op de hoogte zijn. We houden je hierover (pro-actief) op de hoogte. In calls, blogs en op social media. Zo zorgen we dat die kennisvoorsprong wordt vertaald naar directe kansen voor jouw organisatie.
Ben je nu benieuwd waar de AI kansen voor jouw organisatie? Neem contact met ons op



.avif)