Hoe Facebook nu bepaalt wie je advertentie ziet (en waarom dat goed nieuws is)
Nieuw algoritme Meta: Zo werkt de Andromeda-update
Categorieen
Auteur

Sinds dit jaar heeft Meta (Instagram, Facebook en Threads) zijn algoritme flink aangepast. Andromeda, Meta’s AI-gedreven advertentie-engine bepaalt welke advertenties relevant zijn voor een specifieke gebruiker op welk moment.
Dit is wat je moet weten over Andromeda, waarom "targeting" zoals we het kenden verleden tijd is, en wat dit betekent voor onze samenwerking.
Wat is Meta Andromeda?
Om maar met de deur in huis te vallen, het grote verschil: Het algoritme van Meta is niet meer reactief, maar voorspellend. Waar het algoritme vroeger keek naar wat iemand in het verleden deed en daar een profiel van opbouwde, probeert Andromeda nu actief te voorspellen welke advertentie op dit moment de hoogste waarde heeft voor zowel de gebruiker als de adverteerder.
Deze wijziging is voor Meta ook nodig. Door strengere privacywetgeving en updates zoals iOS 14, mag Meta gebruikers niet meer zomaar overal volgen. De oude 'pixel', een stukje code dat bijhoud wat je doet, vangt hierdoor steeds minder signalen op. Er vallen gaten in de data. Waar Meta vroeger sturen op harde cijfers, zet het nu Andromeda in. De AI wacht niet meer op data die misschien niet komt, maar vult de ontbrekende stukjes in met slimme, nauwkeurige voorspellingen.
Voor gebruikers van Facebook, Instagram en Threads zorgt de verandering dat er advertenties worden getoond die beter bij je passen. Als jij bijvoorbeeld vaak naar filmpjes van honden kijkt, wordt begrepen dat jij reclames voor hondenspeeltjes wilt zien, en niet voor kattenbrokken.
Beeldmateriaal bepaalt je doelgroep
Vroeger maakten we tien verschillende doelgroepen gebaseerd op interesses of gedrag aan. "Mensen die van koffie houden", "Mensen die in Enschede wonen", etc. Andromeda straft dit af. Er is data nodig. Het liefst zoveel mogelijk. Als we budgetten opsplitsen, krijgt het voorspellende algoritme niet genoeg data om te leren. De consequentie: We targeten steeds vaker breed. We vertrouwen erop dat Andromeda de juiste persoon vindt.
De advertentie-inhoud (combinatie van video, afbeelding en/of tekst) is belangrijker. Het bepaalt wie de advertentie te zien krijgt. Andromeda, het algortime, ‘leest’ de advertentie en zoekt daar het publiek bij. Een video over "duurzame kantoorinrichting" zal zo eerder managers aantrekken die daarmee bezig zijn.
Verandering samenwerking
De techniek (het instellen van de campagnes) wordt dus meer geautomatiseerd door Meta’s Andromeda. Hierdoor verschuift onze focus en de tijd die we aan klanten besteden steeds meer naar de creatie van advertenties. Dit heeft directe gevolgen voor wat we van jou als klant nodig hebben.
Een advertentie online zetten is niet meer genoeg. We moeten ‘winnende concepten’ bouwen. Dit betekent dat we meer tijd besteden aan het bedenken, maken en editten van advertenties dan aan het draaien aan knoppen. Om het algoritme te voeden, hebben we beeldmateriaal nodig. Je zult merken dat we vaker bij je aankloppen voor foto's en video’s. We hebben het dan het niet per se over superstrakke video’s. Maar juist over authentiek, ruw materiaal van de werkvloer, producten in actie of uitlegvideo's.
Kortom
De aanpassing van het algoritme naar Andromeda worden we gedwongen weer terug te gaan naar de basis van marketing: De juiste boodschap. De techniek zorgt wel dat het bij de juiste persoon terechtkomt. Zolang we met jou zorgen dat het visuele verhaal klopt.
Meta’s nieuwe algoritme zien we ook als een kans. Door de techniek voor ons te laten werken, kunnen wij ons focussen op waar we goed in zijn: jouw merkverhaal vertalen naar campagnes die niet alleen klikken opleveren, maar daadwerkelijke online groei.
Dus, heb je nog leuke foto’s of video’s op je telefoon staan van een project of dag op de werkvloer? Stuur ze eens door! Vaak werken die spontane beelden het allerbest. Neem contact met ons op en we denken graag met je mee.


.avif)