Ons online zoekgedrag verandert: Dit is waarom
In het afgelopen jaar verloor Google wereldwijd ruim 3 procent van zijn marktaandeel. Zo blijkt uit data van onder andere Statcounter. In sommige landen liep het gebruik zelfs met bijna 10% procent terug. Hoewel dat een klein percentage lijkt, op een marktaandeel van rond de 90%, gaat het om aanzienlijke aantallen. Maar hoe komt dat dan?
Categorieen
Auteur

Ons online zoekgedrag verandert: Dit is waarom
In het afgelopen jaar verloor Google wereldwijd ruim 3 procent van zijn marktaandeel. Zo blijkt uit data van onder andere Statcounter. In sommige landen liep het gebruik zelfs met bijna 10% procent terug. Hoewel dat een klein percentage lijkt, op een marktaandeel van rond de 90%, gaat het om aanzienlijke aantallen. Maar hoe komt dat dan?
Strengere regelgeving
Door de Europese DMA en DSA wet- en regelgeving zijn grote techbedrijven verplicht om jou een standaard browser en zoekmachine te laten kiezen. Zo heb je in de afgelopen maanden de keuze gehad om deze (opnieuw) in te stellen. Voor nieuwe smartphones en computers wordt deze keuze al in het installatieproces meegenomen. Dit leidt ook weer tot (kleinere) verschuivingen in het gebruik en keuzen van zoekmachines. Vooral Bing en DuckDuckGo profiteren van deze keuzemaatregel en zien hun gebruik bijna verdubbelen.
Toenemende concurrentie
Google zelf heeft in het afgelopen jaar zelf ook grote(re) veranderingen doorgevoerd. Organische zoekresultaten hebben meer plaats moeten maken voor gesponsorde zoekresultaten en/of advertenties. Google blijkt namelijk rendabel om op te adverteren. Het gebruik van Google Ads neemt hierdoor toe en daardoor ook de concurrentie onder bedrijven onderling. Het aanbod voor advertentieplekken moest hierdoor ook omhoog. Het resultaat is dat organische zoekresultaten meer naar onder verdwijnen en lastiger zichtbaar zijn.
Ondertussen zit de concurrentie niet stil en zien zij deze verandering ook. Om die reden wordt op social media en communities als Reddit de premium-zoekmachine kagi ook regelmatig gesuggereerd. Deze relatief nieuwe zoekmachine maakt tegen betaling zoeken zonder advertenties mogelijk. Stel je toch eens voor dat zoekgiganten als Google of Bing zo’n maandelijks abonnement aanbiedt. Zou je dat doen?
Opkomst AI
Ook heeft Google te maken met de toegankelijkheid van AI-tools zoals ChatGPT en Microsoft’s CoPilot, om snel en uitgebreid antwoord te krijgen op de meest diepgaande vragen. In plaats van meerdere zoekopdrachten via Google valt een groot deel van je onderzoek te doen via ChatGPT, die het werk zelfs al grotendeels uit handen neemt.
Maar in meerdere landen heeft Google zelf ook een AI-oplossing gelanceerd in de vorm van AI Overview. Een blok bovenaan de zoekresultaten die zelf antwoord geeft op je zoekopdrachten. Dit doet het dan aan de hand van de zoekresultaten, die je anders zelf zou moeten doorlopen. Scheelt je meerdere zoekopdrachten en dus ook gebruik van de zoekmachine.
Daarentegen bleek in de afgelopen weken al dat de resultaten die in AI-overview worden getoond niet altijd even betrouwbaar zijn. Zo stelde een gebruiker aan Google de vraag hoe je kunt voorkomen dat de kaas van je pizza glijdt. Het antwoord? “Voeg wat lijm toe”, volgens Google’s AI Overview. Die dit antwoord toonde op basis van een sarcastische Reddit post van een aantal jaar geleden. En zo zijn er inmiddels meerdere foute -en grappige- voorbeelden. Hoewel AI bijna overal op lijkt te worden toegepast, blijkt het nog niet helemaal ideaal.