Jouw huisstijl ontwikkelen in vijf stappen

Grafisch Vormgeving

Auteur:
Dennis
Datum:
November 8, 2022
Leesduur:
10 mins
Waarom zou je een huisstijl laten ontwerpen?


Wellicht is de visie van je bedrijf veranderd of is jouw bedrijf gewoon toe aan een nieuw jasje? Misschien ben je net een bedrijf begonnen en moet je huisstijl nog ontwikkeld worden. Hoe dan ook is het belangrijk dat je merk herkenbaar blijft en - wanneer je toch voor een grote verandering gaat - je jouw doelgroep ten alle tijden meeneemt in deze wijzigingen. Je kunt dit al doen met een aantal subtiele veranderingen, ook wel re-branding genoemd.
Een huisstijl bepaalt welk gevoel de klant heeft bij jouw product of dienst en hanteer je omdat je een consistent merk wilt bouwen én wilt opvallen. Zo laat je bewust, maar ook onbewust, altijd een indruk achter met jouw huisstijl. De eerste indruk is daarom ontzettend belangrijk! Consistent gebruik van je logo, typografie en het kleurenpalet zorgt ervoor dat je merk in één oogwenk te herkennen is op al je kanalen en in al je middelen. Denk hierbij aan je website, werkkleding, drukwerk zoals een brochure of visitekaartje en op social media.

No items found.
No items found.
No items found.
De belangrijkste elementen in je huisstijl handboek verwerkt

Het logo.
Laten we beginnen bij het begin, het logo. Een logo is onlosmakelijk verbonden met jouw bedrijf en vaak het eerste wat een klant ziet. Het logo kan bestaan uit meerdere onderdelen namelijk; een woordmerk, beeldmerk en een eventuele slogan. Maar het is niet van belang om alle onderdelen te gebruiken voor een sterk logo. Denk bij een logo met alleen een woordmerk aan Coca-Cola en bij een logo met alleen een beeldmerk aan Apple. Een logo met beeld en woordmerk is Pepsi.

Kleurenpalet.
Kleur is de interpretatie van je hersenen en de signalen die je ogen afgeven wanneer er licht binnenkomt. De kleuren die jij kiest voor je merk zijn dus allesbepalend. Men ervaart vaak een bepaald gevoel bij een kleur. Kleur trekt de aandacht, beïnvloedt koopgedrag en zorgt voor merkherkenning. Stap 1 en 2 lopen daarom als het ware door elkaar heen. Wanneer er naar het logo wordt gekeken is het belangrijk om daar de juiste kleuren te gebruiken. Kleuren die passen bij je merk. Besteed aandacht aan de betekenis van de kleuren die je wilt gebruiken maar ook aan de impact die ze opleveren en hoe je deze later in je eventuele website of vormgeving wilt laten terugkomen.

Typografie
De typografie, ook wel je fonts, is meer dan alleen het lettertype. Denk hierbij ook aan de grootte van je teksten, de regelhoogte, letterafstand en eventueel gecombineerde stijlen van lettertypes. Ga je voor een schreef of schreefloos lettertype? Of voeg je daar nog een script font aan toe? Je typografie bepaalt dus de uitstraling van je teksten en komt wederom terug in alle communicatiemiddelen van je merk.

Vormentaal
Ook de vormentaal is een belangrijk onderdeel van de visuele identiteit van je bedrijf. Denk hierbij aan iconen, illustraties en patronen. Dit kunnen elementen zijn uit het logo of aanvullingen daarop.

Jouw huisstijl ontwikkelen in vijf stappen

Huisstijlhandboek
Als laatste leg je je huisstijl vast in een huisstijlhandboek. Hierin worden alle huisstijlelementen uitgelicht. Denk hierbij aan hoe groot het logo minimaal of maximaal gebruikt mag worden en in welke kleuren op welke achtergronden. Maar ook kun je in het huisstijlhandboek vinden hoe het kleurenpalet wordt gebruikt, welk lettertype wanneer wordt gebruikt en hoe je vormen met elkaar combineert. Hierin specificeer je dus belangrijke kenmerken van je huisstijl, ontzettend handig voor bijvoorbeeld drukkers die een bestand van je aangeleverd krijgen en daar nog iets in moeten wijzigen. Zo wordt jouw huisstijl altijd consistent gebruikt.
Consistent gebruik van je logo, kleurpalet, typografie en vormentaal maakt je dat je merk daadwerkelijk wordt herkend. Vanuit je merkverhaal- en positionering helpen wij jou met het vertalen van je merkidentiteit naar een passende huisstijl. Zo creëren we samen een merkbeleving die de juiste doelgroep aanspreekt, het verhaal van jouw bedrijf goed overbrengt én onderscheidend is van je concurrenten. We kunnen daarnaast ook helpen om, mocht je al een huisstijl hebben, een huisstijlhandboek te maken of jouw huisstijl door te vertalen naar nieuwe uitingen.

Huisstijl: het gezicht van jouw identiteit.

Benny
Unison elementen