TikTok, Instagram en Snapchat in de lift

Online Marketing

Social Media

Auteur:
Benny
Datum:
January 30, 2025
Leesduur:
8 min

Het gebruik van social media in Nederland blijft groeien. 14,4 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder gebruiken één of meer social mediakanalen. Whatsapp blijft verreweg het meest gebruikte kanaal. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Newcom wat onderzoek doet naar het social mediagebruik in Nederland.

TikTok, Instagram en Snapchat worden meer gebruikt

Bijna alle grote social mediakanalen zien een stijging in het gebruik, ten opzichte van vorig jaar. Whatsapp verstevigt zijn nummer 1-postitie met stijging van 115.000 (+1%) Nederlandse gebruikers. Sinds 2012 werd het opgevolgd door Facebook als meest gebruikte platform. Dankzij een daling in het aantal gebruikers van (-180.000, -2%) wordt die plek nu overgenomen door YouTube. Mede dankzij de populariteit van YouTube Shorts steeg het gebruik met bijna 200.000 gebruikers.

De top 3 wordt gevolgd door Instagram. Waar wereldwijd en Europees het gebruik van Instagram Facebook verslaat, moet het in Nederland nog even wachten. Het gebruik neemt gestaag toe, maar het wordt nog altijd door circa 2 miljoen Nederlanders minder gebruikt. De stijging wordt mede veroorzaakt door de focus op video content. Waar ook TikTok (+145.000, +3%) en Snapchat (+125.000, +3%) van profiteren.

No items found.
No items found.
No items found.

X, voorheen Twitter, ziet zijn Nederlandse gebruikersaantal juist flink dalen. Sinds de overname van Elon Musk en de naamsverandering ligt het platform regelmatig onder vuur. Bijna een half miljoen Nederlanders (-450.000, -14%) namen niet alleen afscheid van het blauwe vogeltje, maar ook van het platform. Desondanks nam het dagelijkse gebruik juist toe. Waar afgelopen jaar 1,3 miljoen de app nog dagelijks opende, zijn dat er dit jaar 1,4 miljoen.

Actief op meer kanalen, maar minder op dagelijkse basis

De onrust bij X en rondom TikTok heeft ertoe geleid dat er het afgelopen jaar meerdere nieuwe social mediakanalen bij kwamen. Dit heeft ertoe geleid dat vooral 20 tot 39 jarigen op ontdekking zijn gegaan. Zij gebruikten gemiddeld 6 social mediakanalen, waar dat er vorig jaar nog 5,6 waren. In andere leeftijdscategorieën bleven deze cijfers stabiel en bleef het landelijke gemiddelde gelijk aan 4,4 social mediakanaal per persoon.

Van deze 4,4 kanalen worden er 2 dagelijks gebruikt. Dat is voor het eerst een daling in het actieve gebruik. De afgelopen 2 jaar lag dit aantal nog op 2,4 sociale apps per dag.

Aan scrollen door de tijdlijn, berichtjes sturen en likes geven besteden we dagelijks bijna 2 uur (115 minuten) per dag. Ouderen zijn hier ten opzichte van eerdere jaren meer tijd aan kwijt (+5 minuten). Waar jongeren juist 5 minuten minder per dag actief zijn.

Whatsapp, Facebook en Instagram zijn de apps die de meeste mensen dagelijks openen. Al deze -en de andere grote platforms- zagen dit aantal stijgen. In absolute aantallen was die stijging het grootst bij YouTube. Die wordt ten opzichte van vorig jaar door meer dan een miljoen Nederlanders meer per dag geopend. Maar ook LinkedIn (+40%), TikTok (+22%) en Snapchat (+21%) zien hun dagelijkse gebruik door Nederlanders flink stijgen.

Nederlanders willen minder, bedrijven juist meer op social media

Hoewel het gebruik van social media jaarlijks stijgt, geven steeds meer Nederlanders aan hun gebruik te willen minderen. Zo'n 5,2 miljoen Nederlanders zouden minder actief willen zijn. Voornamelijk omdat zij zich zorgen maken over hen welzijn, veelvuldige gebruik en invloed van social media. Zo’n 57% zou dan ook voorstander zijn van een verbod op social media voor kinderen onder de 16 jaar.

Desondanks verwachten Europese bedrijven juist meer op social media te moeten inzetten. Zo blijkt uit het Global State of Social Media onderzoek van Meltwater, wat afgelopen maand uitkwam en juist onderzoek deed naar het Europese en wereldwijde gebruik van social media. Zo blijkt dat 80% van de bedrijven social media zien als een platform om tijd en geld in te investeren. Voornamelijk om meer naamsbekendheid te genereren.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat meer dan een kwart van de bedrijven die actief is op social media dit uitbesteden aan een bureau. Advertisingcampagnes en content marketing zijn, ieder met meer dan 60% van de gevallen, de taken die dan worden uitbesteed omdat het meer tijd, verdieping en expertise kost dan verwacht.

Wil jij als bedrijf nou ook meer uit social media halen? We adviseren je graag gratis en vrijblijvend over de mogelijkheden. Neem contact met ons op. Dan bekijken we samen hoe we jouw merk of bedrijf op social media op de kaart kunnen zetten.

TikTok, Instagram en Snapchat in de lift

Unison elementen

TikTok, Instagram en Snapchat in de lift